Železničář / Zahraničí / Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
Na švýcarské úzkokolejky míří nové stroje od Stadler Rail
15.1.2025 – autor: PETR SLONEK
Největší soukromá železniční společnost ve Švýcarsku, Rhétská dráha (RhB), společně s dalším dopravcem Matterhorn Gotthardská dráha (MGB) podepsaly smlouvu s výrobcem kolejových vozidel Stadler Rail na výrobu a dodávku 11 nových lokomotiv s metrovým rozchodem. Zakázka má hodnotu 100 milionů švýcarských franků, tedy asi 2,67 miliardy Kč.
Rhétská dráha provozuje dopravu na rozsáhlé síti metrového rozchodu v kantonu Graubünden. Část oblíbených železničních tratí Rhétské dráhy je od roku 2008 součástí světového kulturního dědictví UNESCO, a to úsek mezi městy Thusis a Svatý Mořic. Matterhorn Gotthard Bahn zajišťuje provoz na stejných tratích v kantonech Wallis, Uri a Graubünden.
Nové lokomotivy firma Stadler vyrobí ve svém závodě ve švýcarském Bussnangu. Osm z nich po dokončení zamíří na Rhétskou dráhu a tři převezme MGB. Nahradí starší stroje, které postupně dosluhují a umožní jejich vyřazení z provozu. Zároveň se díky nim rozšíří stávající vozidlový park obou společností.
Pod trolejemi i s dieselem
Hybridní lokomotivy o rozchodu 1 000 mm mají inovativní koncept. Nakonfigurovány budou pro provoz buď z elektrického napájení z trolejí, nebo prostřednictvím dieselového motoru, což výrazně zvýší jejich flexibilitu a provozní efektivitu. Stroje vyrobené na zakázku obou dopravců mají čtyři nápravy s pohonem jedné z nich.
Vozidla RhB dosáhnou maximální rychlosti 100 km/h při výkonu 1,5 MW v elektrickém střídavém režimu a 1 MW při použití naftového motoru. Lokomotivy MGB mají maximální rychlost 70 km/h a výkon 1,3 MW v elektrickém režimu na střídavý proud a 700 kW při použití dieselového motoru.
Pořízení osmi nových lokomotiv znamená nahrazení pěti stávajících dosluhujících strojů RhB a jejich vyřazení z provozu. Tři další vozidla pomohou eliminovat případné narušení provozu, přičemž na trati bude umístěno více lokomotiv. Mnoho úseků totiž nemá přístup po silnici a je proto nezbytné, aby vlaky, které uvízly nebo je z provozu vyřadila porucha, výpadek napájení či nehoda, mohly být co nejrychleji odtaženy. V budoucnu to bude prováděno právě pomocí těchto výkonných lokomotiv. Využijí se také k dalším činnostem, plánuje se jejich využití například u železničních staveb a údržby infrastruktury.
MGB si pořídí tři nové lokomotivy, které nahradí dosluhující stroje řady HGm 4/4 61-62. Nová vozidla budou rovněž sloužit k údržbě a modernizaci železniční infrastruktury. V zimě mají zároveň hrát hlavní roli při odklízení sněhu z vysokohorského průsmyku Oberalp.
Kromě kontraktu RhB a MGBahn si u Stadlera loni v říjnu objednala šest stejných lokomotiv s rozchodem 1 000 mm i společnost Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB). Dopravce provozuje elektrifikovanou trať Montreux–Lenk im Simmental v jihozápadním Švýcarsku, jednu z nejstarších elektrických železnic v zemi. V prosinci společnost Transports de la région Morges-Bière-Cossonay (MBC) a Stadler podepsaly kontrakt na jednu tento stroj.
Další články této rubriky
DB nenašla zájemce o dodání vlaků ICE nové generace
3.1.2025 - Soutěž na vysokorychlostní vlaky nové generace ICE, kterou loni v prosinci vypsaly Deutsche Bahn, skončila nezdarem. Do výběrového řízení na vývoj a dodávku 95 vlaků ICE 5 se totiž nikdo nepřihlásil. Německý státní dopravce proto… »
Mezi Itálií a Švýcarskem pojede více přímých dálkových vlaků
29.12.2024 - Italský dopravce Trenitalia, spadající do skupiny Gruppo FS Italiane, a Švýcarské federální dráhy (SBB) rozšiřují vzájemnou spolupráci a od roku 2026 cestujícím nabídnou mezi oběma státy nové přímé dálkové vlaky. Půjde… »
Vytížená trať z Forchheimu do Eggolsheimu je čtyřkolejná
18.12.2024 - Německo udělalo další důležitý krok při modernizaci železniční trati mezi Norimberkem a Bamberkem. Správce infrastruktury nedávno dokončil modernizaci úseku z Forchheimu do Eggolsheimu, který má nově čtyři koleje místo… »